keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Hedelmäpeliä

Syntiinlankeemuskertomuksessa käärme houkuttelee ensimmäiset ihmiset syömään hedelmän puusta, josta Jumala on kieltänyt ottamasta. Käärme osaa perustella kiellon rikkomista ovelasti: "-- Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan." 

Houkutuksena on itsenäisyys - omien päätösten tekeminen vaikka auktoriteettia uhmaten - sekä Jumalan kaltaiseksi tuleminen ja suuremman ymmärryksen saavuttaminen. Tieto ja ymmärrys houkuttelevat ja ensimmäiset ihmiset tarttuvat tilaisuuteen uskoen kykenevänsä hallitsemaan tilannetta, jossa heistä tulee Jumalan kaltaisia.

Kertomuksessa Edenin puutarhan tapahtumista nousevat esiin niin häpeä kuin syyllisyyskin. Ihmisen pyrkimys itsenäisyyteen ja riippumattomuuteen suhteessa Jumalaan johtaa välirikkoon Jumalan kanssa. Riippuvuudesta irti pyristeleminen tarkoittaa myös Jumalan tarjoamasta turvasta irrottautumista. Pyrkimys itsenäisyyteen tuo mukanaan uudenlaisen vastuun omasta elämästä.

Ensimmäisten ihmisten suhde Jumalaan voidaan nähdä myös kasvukertomuksena. Ihminen kasvaa ja itsenäistyy niin kuin lapsi, joka irroittautuu vanhemmistaan. Kielletyn hedelmän syöminen onkin siis eräänlainen murrosikä ihmisen suhteessa Jumalaan.

Lapsen irroittautuminen vanhemmistaan on osa luonnollista kasvua. Samoin on oikein, että ihminen kasvaa aikuiseksi suhteessaan Jumalaan, ennen muuta kasvaa vastuulliseksi ja moraaliseksi olennoksi, joka ymmärtää hyvän ja pahan vaikutuksen sekä maailmassa että itsessään.

Ihmisen ei ole kuitenkaan mahdollista itsenäistyä jumalasuhteessa samalla tavoin kuin kasvussa lapsesta aikuiseksi, sillä riippuvuus Jumalasta on riippuvuutta elämän lähteestä. Vaikka voimmekin kasvaa ymmärryksessä, emme voi hallita elämää. Ja vaikka voimmekin ymmärtää hyvän ja pahan, emme osaa aina pysyä erossa pahasta.

Jumala on meidän Isämme, olimme kuinka viisaita tai kypsiä tahansa. Hän ei kuitenkaan ole isä, joka odottaisi risu kädessä, valmiina antamaan rangaistuksia. Hän on Isä, joka tahtoo olla yhteydessä meihin ja on valmis antamaan loputtomasti anteeksi säilyttääkseen tuon yhteyden.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti